بسم الله الرحمن الرحيم
تنبيهات في الطريق إلى الله
حتى لا تسقط نفسيا وتنحرف عن الطريق
(الرسالة الثانية)
لا تلتفت .. عن الله
إذا أردت الوصول لرضوان الله
" الجزء الثاني عشر "
* فهرس :
..:: الفصل الخامس عشر ::.. شرح مفهوم الخشوع في الصلاة من خلال السنة النبوية ::
1- لا تلتفت لهذه
الأحاديث لأنها غير صحيحة ؟
2- أقوال مختلفة لشارحي الأحاديث في فهم معنى
الخشوع ؟
3- أحاديث تدل على خشوع الظاهر في الصلاة ؟
4- سؤال : هل الرسول يرى من
خلفه حقيقة وكأن له عين ؟
5- النهي عن رفع البصر إلى السماء وقت الدعاء ؟
6- النَّهْيُ عَنِ الْكَلامِ فِي الصَّلاةِ مع
جواز الإشارة ؟
7- أحاديث تدل على
خشوع الباطن في الصلاة ؟
8- هل الخشوع فرض في
صحة الصلاة ؟
*******************************
* السلام عليكم ورحمة الله وبركاته .. مع فصل جديد نستكمل فيه الكلام عن رسالة الإلتفات ..
وفي هذا الجزء نكمل الحديث
عن الإلتفات في السنة النبوية .. من خلال شرح مفهوم الخشوع في الصلاة من خلال السنة النبوية .. وبيان ما
قاله سادتنا رحمهم الله .. وهل هناك إبطال للصلاة في حالة قلة الخشوع القلبي ؟!! .. وهل الخشوع القلبي شرط لصحة الصلاة أي هل هو فرض ؟!!
* نبدأ بسم الله .. توكلت على الله ..
********************************
:: الفصل
الخامس عشر ::
..:: الإلتفات
عن الخشوع في الصلاة من خلال السنة النبوية ::..
****************************
..:: لا
تلتفت لهذه الأحاديث لأنها غير صحيحة ::..
* قلت
(خالد
صاحب الرسالة) ..
1- (لا
صلاة لمن لا يتخشَّعْ في صلاته) حديث
موضوع .
2- (
عن النبيِّ صلَّى اللهُ عليهِ وسلَّمَ أنه رأى رجلًا
يعبثُ بلِحيتِه في الصلاةِ فقال عليه السلامُ لو خشع قلبُ هذا خشعت جوارحُه ) .. قال
السيوطي هو ضعيف .. وأشار الألباني أنه موضوع .!!
4- (لا
صلاة لمن لا يُطيعُ الصلاة ، وطاعة الصلاة ؛ أن تنهى عن الفحشاء والمنكر) حديث موضوع .
5- (عنِ النبيِّ صلَّى اللهُ عليه وسلَّم أنه كان يَمَسُّ
لِحْيَتَهُ في الصلاةِ) حديث منكر ضعيف .
5- (ليس
للرجل إلا ما عقل من صلاته) ليس حديث وإنما قول عن بعض السلف
مثل سفيان الثوري .
*****************************
..:: أقوال
مختلفة لشارحي الأحاديث في فهم معنى الخشوع ::..
*
قال الشيخ زكريا الانصار (زين الدين السنيكي) (المتوفى: 926 هـ) :
الخشوع قلبي وبدني ، فالأوَّل: خشية القلب ، والثاني:
سكون البدن ، والمراد هنا (أي في خشوع الصلاة): مجموعهما.
منحة الباري بشرح صحيح البخاري
ج2 ص448
*
قال الشيخ أحمد الكوراني الشافعي رحمه الله المتوفى 893 هـ :
الخشوع: فعل
الجوارح ؛ لما في الحديث : أنّ رسول الله - صلى الله عليه وسلم - رأى رجلًا يعبث
في الصلاة، فقال: (لو خشع قلب هذا لخشعت جوارحه) وقد
يطلق مرادفًا للخضوع ، وبه يشعر تفسير ابن عباس قوله تعالى: (الَّذِينَ
هُمْ فِي صَلَاتِهِمْ خَاشِعُونَ) المؤمنون2
.
الكوثر الجاري إلى أحاديث
البخاري ج2 ص373
*
قال الإمام بن حجر العسقلاني رحمه الله (المتوفى: 852هـ):
وَالْخُشُوعُ
تَارَةً يَكُونُ مِنْ فِعْلِ الْقَلْبِ كَالْخَشْيَةِ ، وَتَارَةً مِنْ فِعْلِ
الْبَدَنِ كَالسُّكُونِ ..
وَقِيلَ لَا بُدَّ مِنِ اعْتِبَارِهِمَا حَكَاهُ
الْفَخْرُ الرَّازِيُّ فِي تَفْسِيرِهِ ..
وَقَالَ غَيْرُهُ هُوَ مَعْنًى يَقُومُ بِالنَّفْسِ
يَظْهَرُ عَنْهُ سُكُونٌ فِي الْأَطْرَافِ يُلَائِمُ مَقْصُودَ الْعِبَادَةِ ..
وَيَدُلُّ عَلَى أَنَّهُ مِنْ عَمَلِ الْقَلْبِ حَدِيثُ
عَلِيٍّ (الْخُشُوعُ فِي الْقَلْبِ)
أَخْرَجَهُ الْحَاكِمُ ، وَأَمَّا حَدِيثُ (لَوْ
خَشَعَ هَذَا خَشَعَتْ جَوَارِحُهُ)
فَفِيهِ إِشَارَةٌ إِلَى أَن الظَّاهِر عنوان الْبَاطِن ..
فتح
الباري ج2 ص225
* قلت (خالد صاحب الرسالة) .. تعقيبا
على كلام الإمام بن حجر العسقلاني والإمام الكوراني رحمهما الله :
ما نقله الإمام بن حجر العسقلاني عن الإمام
علي .. فهو خبر ضعيف السند ولا يحتج به ..
وحديث (لو خشع
القلب) الذي أشار إليه الشيخ الكوراني والإمام بن حجر .. هو من قول سعيد بن
المسيب وليس حديث .. والله أعلم .
************************************
( خشوع
الظاهر – إلتزام بهيئة الصلاة )
..:: أحاديث
تدل على خشوع الظاهر في الصلاة ::..
* قلت (خالد صاحب الرسالة) ..
1- عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ : أَنَّ رَسُولَ
اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَال: (هَلْ
تَرَوْنَ قِبْلَتِي هَا هُنَا ، وَاللَّهِ مَا يَخْفَى عَلَيَّ رُكُوعُكُمْ وَلَا
خُشُوعُكُمْ ، وَإِنِّي لأَرَاكُمْ وَرَاءَ ظَهْرِي). رواه البخاري .
* قال الإمام القسطلاني رحمه الله (المتوفى:
923هـ) :
(هل ترون)
بفتح التاء ، والاستفهام إنكاري أي أتظنون (قبلتي) أي مقابلتي ومواجهتي (هاهنا) فقط
؟ (والله ما) ،
ولأبي ذر عن الحموي : لا (يخفى عليّ ركوعكم ولا خشوعكم)
تنبيه لهم على التلبس بالخشوع في الصلاة ، لأنه إنما قال لهم ذلك لما رآهم يلتفتون
غير ساكنين ، وذلك ينافي
كمال الصلاة . فيكون
مستحبًّا لا واجبًا ، إذ لم يأمرهم هنا بالإعادة .
إرشاد
الساري لشرح البخاري ج2 ص67
2- عن أنس بن مالك قال ( أَقيمواْ الركوعَ والسجودَ ، فواللهِ إنِّي لأراكم من بعدي - ورُبَّما
قال من بعدِ ظهري - إذا ركعتمْ وسجدتمْ ) رواه البخاري .
3- عن أبي هريرة قال (صلى بنا رسولُ اللهِ صلى الله عليه وسلم يومًا ، ثم انصرف
فقال : يا فلانُ ألا تُحْسِنُ صلاتَك ؟ ألا ينظرُ المصليَ إذا صلى كيف يصلي؟ فإنما
يصلي لنفسِه ، إني واللهِ لأُبصِرُ
من ورائي كما أُبصِرُ من بين يديَّ) .. رواه مسلم .
**************************
..:: سؤال : هل يرى الرسول من خلفه حقيقة وكأن له عين ؟ ::..
* قال الإمام النووي رحمه الله : معلقا على
الأحاديث السابقة مثل حديث (إني واللهِ لأُبصِرُ
من ورائي كما أُبصِرُ من بين يديَّ) .. فقال :
قَالَ الْعُلَمَاءُ : مَعْنَاهُ أَنَّ اللَّهَ تَعَالَى خَلَقَ لَهُ صَلَّى
اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِدْرَاكًا فِي قَفَاهُ يُبْصِرُ بِهِ مِنْ
وَرَائِهِ وَقَدِ انْخَرَقَتِ الْعَادَةُ لَهُ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
بِأَكْثَرَ مِنْ هَذَا ..
وَلَيْسَ يَمْنَعُ مِنْ هَذَا عَقْلٌ وَلَا شَرْعٌ بَلْ
وَرَدَ الشَّرْعُ بِظَاهِرِهِ فَوَجَبَ الْقَوْلُ بِهِ ..
قَالَ الْقَاضِي : قَالَ أَحْمَدُ بْنُ حَنْبَلٍ
رَحِمَهُ اللَّهُ تَعَالَى وَجُمْهُورُ
الْعُلَمَاءِ هَذِهِ الرُّؤْيَةُ رُؤْيَةٌ بِالْعَيْنِ حَقِيقَةً .
شرح مسلم
للنووي ج4 ص149
*******************************
(تابع خشوع الظاهر – نهي عن رفع
البصر)
..:: النهي
عن رفع البصر إلى السماء وقت الدعاء ::..
* قلت (خالد صاحب الرسالة) ..
1- عَن أبي هُرَيْرَة رَضِيَ
اللَّهُ عَنْه ( أَن رَسُول الله صَلَّى اللَّهُ
عَلَيْهِ وَسَلَّم َكَانَ إِذا صَلَّى رفع بَصَره إِلَى السَّمَاء فَنزلت (الَّذين
هم فِي صلَاتهم خاشعون) فطأطأ رَأسه ) .. رَوَاهُ
الْحَاكِم وَقَالَ صَحِيح عَلَى شَرط الشَّيْخَيْنِ .. ووافقه الألباني في كتابه
أصل صفة الصلاة .
2- عَن أبي هُرَيْرَة رَضِيَ
اللَّهُ عَنْه أَن رَسُول الله صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّم َ قال : ( لينتهين
أَقوام عَن رفع أَبْصَارهم عِنْد الدُّعَاء فِي الصَّلَاة إِلَى السَّمَاء أَو
لتخطفن أَبْصَارهم) رواه
مسلم .
* ملحوظة : هذا النهي يتعلق بحالة الصلاة فقط .. ولكن خارج الصلاة فلا مانع ولا حرج من رفع النظر للسماء وقت الدعاء .. ولهذا حكمة سنذكرها في الشبهات إن شاء الله تعالى ..
**************************
(تابع خشوع الظاهر – نهي عن
الكلام)
..:: النَّهْيُ
عَنِ الْكَلامِ فِي الصَّلاةِ مع جواز الإشارة ::..
* قلت (خالد صاحب الرسالة) ..
1- عَنْ أَبِي سَعِيدٍ
الْخُدْرِيِّ ( أَنَّ رَجُلا سَلَّمَ عَلَى
رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، وَهُوَ فِي الصَّلاةِ ،
فَرَدَّ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِشَارَةً، فَلَمَّا
سَلَّمَ قَالَ لَهُ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: «إِنَّا كُنَّا
نَرُدُّ السَّلامَ فِي صَلاتِنَا فَنُهِينَا عَنْ ذَلِكَ»
أخرجه الطبراني بسند حسن.
***************************
..:: أحاديث تدل على خشوع الباطن في الصلاة ::..
* قلت (خالد صاحب الرسالة) ..
1- عن عثمان بن عفان
: (دعا بإناءٍ فأفرغَ
على كفيْه ثلاثَ مرارٍ فغسلَهما ، ثم أدخلَ يمينَه في الإناءِ فمضمضَ واستنشقَ ،
ثم غسلَ وجهَه ثلاثًا ، ويديْه إلى المرفقين ثلاثَ مرارٍ ، ثم مسحَ برأسِه ، ثم
غسل رجليْه ثلاثَ مرارٍ إلى الكعبينِ ، ثم قال: قال رسولُ اللهِ صلى الله عليه
وسلم : من توضأَ نحو وُضوئِي هذا ، ثم صلى ركعتين لا يُحدِّثُ فيهما نفسَه غُفِرَ له ما تقدَّمَ من
ذنبِه.) رواه البخاري .
2- عن عبد الله بن
مسعود ( كنا نسلمُ على النبيِّ صلَّى اللهُ عليهِ وسلَّم
وهو يصلي فيردُّ علينا، فلما رجَعنا من عندِ النجاشيِّ سَلَّمْنا عليه فلم يَرُدَّ
علينا، فقلنا : يا رسولَ اللهِ، إنا كنا نسلمُ عليك فتَرُدُّ علينا ؟ قال : ( إن في الصلاةِ شُغْلًا )
. رواه البخاري .
* ومعنى (شغلا) : أي عملا مع الله
بالذكر والقرآن ولا يصح قطعه .. لأنه انشغال بالله .. فلا يصح الإلتفات لغيره .
************************************
..:: هل
الخشوع فرض في صحة الصلاة ؟ ::..
* قلت (خالد صاحب الرسالة) ..
* غالب العلماء على أن الخشوع
مثل عدم الإلتفات .. كلاهما شرط لكمال الصلاة ، وليس شرط لصحة
الصلاة .. وبالتالي قلة الخشوع أو حدوث إلتفات لأسباب شرحناها سابقا .. لا يبطل
الصلاة .. وإن كان ينقص من كمالها ..
*
قال الشيخ بدر الدين العيني رحمه الله :
وَحكى النَّوَوِيّ: أَن
الْإِجْمَاع على أَن الْخُشُوع لَيْسَ بِوَاجِب .
عمدة القاري في شرح البخاري ج5
ص281
*
قال الشيخ بن بطال بن عبد الملك رحمه الله (المتوفى: 449هـ) :
فإن قال قائل: الخشوع فرض فى الصلاة.
قيل له: بحسب الإنسان أن يقبل على صلاته بقلبه ونيته
ويريد بذلك وجه الله ولا طاقة له فيما اعترض من الخاطر ..
وقد روى عن عمر بن الخطاب أنه قال: (إنى
لأجهز جيشى فى الصلاة) ، رواه حفص بن غياث، عن عاصم،
عن أبى عثمان النهدى، عن عمر.
وروى حفص عن هشام بن عروة، عن
أبيه قال: قال عمر بن الخطاب: (إنى لأحسب
جزية البحرين وأنا فى صلاتى).
شرح صحيح البخاري لابن بطال ج2
ص360
* والدليل
على أن الخشوع ليس فرضا :
1- عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ : أَنَّ رَسُولَ
اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَال: (هَلْ
تَرَوْنَ قِبْلَتِي هَا هُنَا ، وَاللَّهِ مَا يَخْفَى عَلَيَّ رُكُوعُكُمْ وَلَا
خُشُوعُكُمْ ، وَإِنِّي لأَرَاكُمْ وَرَاءَ ظَهْرِي). رواه البخاري .
* قال
الإمام القسطلاني رحمه الله :
(هل ترون)
بفتح التاء، والاستفهام إنكاري أي أتظنون (قبلتي) أي مقابلتي ومواجهتي (هاهنا)
فقط؟ (والله ما)،
ولأبي ذر عن الحموي: لا (يخفى عليّ ركوعكم ولا خشوعكم)
تنبيه لهم على التلبس بالخشوع في الصلاة، لأنه إنما قال لهم ذلك لما رآهم يلتفتون
غير ساكنين، وذلك ينافي
كمال الصلاة . فيكون
مستحبًّا لا واجبًا ، إذ لم يأمرهم هنا بالإعادة.
إرشاد الساري لشرح البخاري ج2 ص67
2-
قال الشيخ محمد أنور شاه رحمه الله (المتوفى: 1353هـ) :
عَنْ أَنَسِ بْنِ مَالِكٍ عَنِ النَّبِىِّ -
صلى الله عليه وسلم - قَالَ (أَقِيمُوا الرُّكُوعَ
وَالسُّجُودَ ، فَوَاللَّهِ إِنِّى لأَرَاكُمْ مِنْ بَعْدِى - وَرُبَّمَا قَالَ
مِنْ بَعْدِ ظَهْرِى - إِذَا رَكَعْتُمْ وَسَجَدْتُمْ)
هو مستحبٌّ مع
أنه لا بدَّ منه ، بل هو الروح ، فدلَّ على أن
الشيءَ قد يكون مما لا بدَّ منه ، ثم لا يكون واجبًا ..
* وذهب الغزالي رحمه
الله تعالى إلى أنه فرضٌ. قلتُ: وذلك يُنَاسِبُ منصبه لا
منصب الفقهاء؛ لأنه يُوجِب
أن لا تَصِحَّ صلوات المسلمين عامة.
فيض الباري على صحيح البخاري ج2 ص334
* قلت (خالد
صاحب الرسالة) ..
من الدليلين السابقين .. لو كان
الخشوع فرضا أو شرط لصحة الصلاة .. لكان النبي قد طلب منهما إعادة الصلاة .. ولكن
ذلك لم يحدث .. فتبين من ذلك أن الخشوع امر مطلوب لكمال الصلاة .. وليس فرضا في
الصلاة كما قال غالب علمائنا رحمهم الله .. والله أعلم .
*********************************
..:: شبهات نفسية على ما سبق ::..
***************************
* قلت (خالد صاحب الرسالة) ..
بعد هذا السفر الطيب
في الكلام عن الإلتفات والخشوع .. في السنة النبوية .. فقد يجول في النفس سؤال مجمل
عما سبق يحمل معنى الشك وهو :
* أليس إلتفات النبي يدل على قلة خشوع ؟!!
فكيف يكون رسول ويلتفت ؟ وكيف يكون رسول ويسهو في العبادة ؟
بل نجد من العارفين من لا يلتفت ..!!
فما هذا التضارب الغريب ..!!
* وقد أعددت بعض ما قد يشتبه عليك في الفهم .. أو ما قد يثيره
الحاقدين على رسول الله .. مستغلين جهالة البعض في الفهم الصحيح للإلتفات والخشوع
..!!
* ولم أجد لهذه الأسئلة التالية إجابة ترضي العقل والقلب
.. بالرغم من كونها أسئلة بديهية ..!! فقد أجتهدت في إجابتها على قدر المعرفة
والعلم .. وبالله المعونة والتوفيق ..
* وإليك ما سأتكلم عنه إن شاء الله تعالى
:
1- إنشغال النبي بالعباءة الملونة فيه قلة خشوع
؟
2- ألا يعتبر إلتفات النبي بتفكيره في التبر ..
وبنظره للفارس الذي أرسله .. دليل على أنه مشغول بغير الله ؟
3- ألا يعتبر إلتفات سيدنا عمر في تفكيره بتجهيز
الجيش .. أنه مشغول بغير الله ؟
4- هل رؤية الرسول
للمصلين خلفه تنافي الخشوع ؟
5- كيف يلتفت النبي بنظره في الصلاة .. وفي
أماكن أخرى ينهى عن النظر؟
يتبع إن شاء الله تعالى
**********************
والله أعلم
اللهم صل على سيدنا محمد وعلى آله وسلم
هذا الموضوع مصدره - مدونة الروحانيات فى الاسلام - ولا يحق لأحد نقل أي موضوع من مواضيع أو كتب أو رسائل المدونة .. إلا بإذن كتابي من صاحب المدونة - ا/ خالد أبوعوف .. ومن ينقل موضوع من المدونة أو جزء منه (من باب مشاركة الخير مع الآخرين) فعليه بالإشارة إلى مصدر الموضوع وكاتبه الحقيقي .. ولا يحق لأحد بالنسخ أو الطباعة إلا بإذن كتابي من الأستاذ / خالد أبوعوف .. صاحب الموضوعات ..
ما شاء الله
ردحذفاللهم زد وبارك
واكرمنا جميعا يا ربنا بجليل كلامك في كتابك " رب اجعلني مقيم الصلاة ومن ذريتي ربنا وتقبل دعاء "
الحلقة (111)
حذف#يللا_بينا_نعرف_نبينا
يلا صلوا على النبى :)
غزوة بدر (ج2)
إدعاء كاذب من ضمضم بن عمرو على المسلمين .
شفنا إمبارح أبو سفيان ( قبل إسلامه) وهو بيحاول يهرب بأموال المسلمين فخرج بسرعة للاستطلاع بنفسه فسأل راجل عجوز في الطريق إذا كان شاف حد تبع رسول الله صلى الله عليه و سلم ..فرد الراجل و قال : نعم لقد رأيت أناس كثيرون مروا من هنا، فسأله أبو سفيان عن المكان اللى استقروا فيه ..و يروح أبو سفيان على المكان و يلاقى بذر تمر فيفهم أن كان مُحمد و أصحابه فى المكان عشان ده تمر المدينة.. فيبعت أبو سفيان واحد اسمه ضمضم بن عمرو عشان يبلغ قريش و يبعتوا له مدد " ناس أكتر" ..لكن ضمضم عمل فعل خبيث جداً ..
ضمضم جرح الناقة بتاعته و خد من دمها و لطخ وشه و لبسه بالدم و يدخل مكة و هو بيصرخ و يقول: اللطيمة ..اللطيمة ..الغوث الغوث فيقولوا له مالك يا ضمضم ..فيقولهم : اجتمعوا عند الحرم و بعدين يحكى و يقول: هجم علينا مُحمد و أصحابه عند بئر بدر و أخذوا الأموال و قتلوا الناس و ضربونا. فيقف أبو جهل و يقول : والله لا يبيتن رجل منكم إلا فى بدر.. هتعمل إيه يا أبو جهل بئه ؟ هيجمع أبو جهل جيش بسرعة غير طبيعية.. جيش من حوالى 1000 جندى.. انتوا متخيلين العدد.. و مش بس كده ب1000 ناقة و 200 فرس..يعنى كل الجيش راكب و مرتاح و محدش حيمشى و معاهم أسلحة و جمال حتدبح هياكلوها فى الطريق و معاهم كل المعدات.. أبو جهل جهز الجيش بسرعة غير عادية..طيب النبى ﷺ فين دلوقتى ؟ النبى لسه موصلش لأبى سفيان أصلا و ضمضم كدااااب ..
طيب هو النبى أصلا طالع يحارب؟ لأ .. النبى طالع لقافلة أبى سفيان.. يعنى هيستردوا أموالهم و بس... اه ممكن يحصل شد بس مش حرب يعنى.. طيب معاك إيه رسول الله؟ 313 صحابى ..و فرسين و معاهم من 70ل100 ناقة يعنى كل 3 أفراد هيركبوا على ناقة واحدة بالتناوب و حيمشوا باقى السكة.. طيب هي المسافة من المدينة لبئر بدر كام كيلو ؟ من 300 أو 350 كيلو ( .. يعنى لو كل 3 هيبدلوا بينهم و بين بعض على ناقة واحدة.. يبقى الواحد هيركب 100 أو 150 كيلو .. يعنى يركب تلت المسافة ويمشى التلتين .. يعنى حيمشى حوالى 200 كيلو على رجله.. ماهم مش عاملين حسابهم على حرب فعادى ان مجهودهم يروح فى المشى..انتو متخيلين المشقة.. )
طب وانت يا رسول الله هتتناوب مع حد على بعير؟ اه ..النبى هيناوب مع 2 واحد اسمه أبو لبابة و التانى على بن أبى طالب رضى الله عنه و هما التلاتة بيبدلوا مع بعض على ناقة واحدة.. و يركب أبو لبابة شوية و على بن أبى طالب شوية فأبو لبابة اتضايق و قال لعلى: يا على .. يركب النبى و نمشى أنا و أنت؟ فقال على: أجل يا أبو لبابة و قالوا ده للنبى بأن مينفعش تمشى .. فاركب و إحنا حنمشى يا رسول الله.. فيرفض رسول الله يقول : لا والله ما أنتما بأقدر على المشى منى و ما أنا بأغنى عن الثواب منكما..فيرفض النبى صلى عليه الصلاة و السلام..
طيب أبو سفيان عمل إيه بعد ما بعت ضمضم ؟ أبو سفيان سلك طريق تانى ..عرف يلاقى سكة مش ممكن يكون النبى هيعدى منها.. و مشى منها و قام باعت جواب لقريش و يقولهم : يا معشر قريش لا تخرجوا، نجت العير " القافلة" .. ( تلاحظوا يا جماعة من الموضوع ده ان أبو سفيان مش بيسعى لحرب ولا بتاع مشاكل يمكن عشان كده ربنا أكرمه بالإسلام.. و أبو سفيان حيسلم بعد كده و حيبقى صحابى ♡.) المهم بعد ما أبو سفيان ما قالهم أنا عديت خلاص.. متخرجوش.. فيقوم أبو جهل ميوافقش..و يقول : لا.. والله لنخرجن إلى مُحمد الليلة لنصل إلى بدر ولنبيتن ببدر هذه الليلة ونشرب الخمر ونذبح الجمال و نأكل و نطعم و ترقص المغنيات حتى تعلم العرب أننا لا نقاتل..
فيطلع واحد اسمه عتبة بن ربيعة و يقولهم : يا معشر قريش نجت القافلة لا تخرجوا .. ما يريد مُحمد إلا أن تُخلوا بينه و بين سائر العرب.. ( يبقى عتبة فاهم قضية النبى كويس و هي تبليغ الدعوة للإسلام ) و راح عتبة مكمل كلامه و قايل : لئن أصابته العرب..إذن فهذا ما أردتم و لئن انتصر فعزه عِزكم و مُلكه ملككم ( يعنى لو العرب قتلته يبقى هتخلصوا منه وتبقوا أنتم بريئين من دمه و لو انتصر يبقى خير لأن هو فى الآخر قرشى وده حيعزكم ) فيرد أبو جهل و يقول : كلا والله لن نتركه أبداً.. و يبدأ أبو جهل يجهز الجيش.. الجيش خارج من مكة والجيش قرب يطلع خلاص .. و فى ناس خافت و مردتش تطلع.. ليه؟ لأنهم كلهم عارفيين ان النبى هو نبى الله حقا و أن ربنا هيقف جنبه ... طيب فى واحد محدش يتصور انه مش راضى يطلع يحارب لأنه قوى و شجاع..مين هو؟
حنعرف سوا بكرة إن شاء الله ❤
الحلقة (112)
حذف#يللا_بينا_نعرف_نبينا
يلا صلوا على النبى :)
غزوة بدر (ج3)
شفنا امبارح أبو جهل و هو مُصر يجهز جيش كبير عشان يحارب النبى عليه الصلاة و السلام و شفنا كمان ان فى ناس خايفة تطلع لأنهم عارفين ان النبى مُحمد انه فعلا رسول الله و أكيد ربنا حيبقى جنبه..و فى واحد من كفار قريش كان قوى جدا و شجاع و رغم كده مكنش راضى يطلع مع الجيش.. مين هو؟ فاكريين الراجل اللى كان بيعذب بلال؟ كان أُمية بن خلف .. أُمية كان راجل ضخم جداً و قوى جداً فى منتهى الشجاعة .. لكن مكنش راضى يطلع مع الجيش و رجع بيته و تربس على نفسه باب بيته و استخبى جوة .. طب ليه كل ده.. هوه إيه اللى مخوفه كده؟ أصل أُمية بن خلف من فترة بعد ما النبى هاجر للمدينة .. قام "سعد بن معاذ" سيد و رئيس المدينة رايح يعمل عمرة و يطوف حوالين الكعبة ..فسعد دخل الحرم فأول ما دخل سعد و لسه بيطوف حوالين الكعبة لقى فى وشه أبو جهل..
فقام أبو جهل وقف و مسك سعد من هدومه وقال : آويتم محمدا !! والله لننتقمن منكم. ( طب ينفع يمسك أبو جهل سعد بالشكل ده.. و سعد يسكت؟!! لأ) يقوم سعد زاقق أبو جهل فيقع أبو جهل على الأرض ويقوم سعد قايل يا أبا الحكم لا ترفع صوتك هكذا ..فيفضلوا يتخانقوا مع بعض.. فجه مين؟ أُمية بن خلف و أُمية كان صديق قديم لسعد بن معاذ فمسك أُمية سعد و قال له : يا سعد لا ترفع صوتك هكذا على أبا الحكم ( مينفعش عيب متعليش صوتك على أبو جهل) فقام سعد رادد عليه و قال: إليك عنى يا أُمية.. و الله يا أُمية لقد حدثنا رسول الله أننا قاتلوك (يعنى الرسول قال أن أمية حيموت ) فأمية راح قايل: أحقا يا سعد؟ فقال نعم والله .. فيقوم قايل له : يا سعد..سأُقتل خارج مكة أم فى مكة ؟ فقال سعد: لا أدري ..(هو أُمية ماله؟ أمية مصدق كلام النبى جداً و عارف ان مدام النبى قال ان أمية حيموت يبقى أكيد كلام رسول الله حق .. شايفين إزاى الكفار كانوا عارفين ان مُحمد ﷺ نبى لكن الكبر و العند هو اللى أخرهم عن طاعة رسول الله لحد ما ماتوا على الكفر)
المهم من الوقت ده و أمية بقى مرعوب و مستنى لحظة موته.. فلما جت غزوة بدر فقال أمية: لن أخرج فى هذه المعركة و راح تربس و قفل على نفسه بابه ..فمراته اتخضتت فقال لها كلام سعد بن معاذ و قال لها: و أرى إننى إن خرجت فإننى مقتول.. فقامت مراته قالت : إذن لا تخرج.. بس يجيله واحد صاحبه اسمه عقبة بن أبى معيط ( ده المجرم اللى مرة بصق فى وجه النبى الشريف صلى الله عليه و سلم) فيفضل عقبة يخبط ..بس أُمية ميفتحش لأنه خايف.. فيفضل عقبة يخبط يخبط.. فأمية يفتح الباب و يقول له ما تريد ؟ فيقول عقبة : يا أمية هلم معنا ..( يلا تعالى معانا فى الغزوة احنا طالعيين) فيقول أمية : لا لن أخرج و يُصر.. فعقبة يمشى و يرجع لأمية تانى و هو جايب معاه " المجمرة" دى حاجة بيبخروا بيها. فيخبط عقبة فيفتح أمية فيدخل عقبة و يشعل المجمرة ويلف حوالين أمية: و يقوله استجمر يا أمية فإنما أنت من النساء.. استجمر..فإنما أنت من النساء (مدام مش عايز تطلع معانا يبقى أنت من النساء) شايفين الصديق السوء!!..
يتبع ..
المهم رد عليه أمية و قال: ويحك ما أراك تأخذنى إلا لمقتلى.. فيرد عقبة و يقول: أنت من النساء..فيضايق أمية و يقول له: ويحك بئس ما جئت به !! بس أُمية هيسمع كلام صاحبه وهيخاف على سمعته فيقول أمية: إنى خارج.. فتجرى عليه مراته و تقوله: يا أُمية أنسيت ما قاله لك سعد !! فقال : لا تخافى سأشترى أسرع فرس فى مكة ( عشان أى حاجة تحصل يطلع يجرى ) و فعلا راح أمية و اشترى أسرع فرس فى مكة .. بس ده حينفعه؟ لأ.. لأن أمية فعلا حيموت زى ما النبى قال .. فيركب أُمية الفرس و يطلع مع الجيش.. فى واحد تانى مش راضى يطلع مين هو؟ أبو لهب..أصله مصدق النبى جدا فهو واثق ان النبى هينتصر .. عشان كده الله عز وجل سماهم الكفار( لأن كفر فى اللغو يعنى ستر و غطى و ليها نفس نطق بالانجليزى cover يعنى غطى.. و كفر فى كتاب الله معناها : ستر الحق و هم فعلا عرفوا الحق و ستروه و خبوه و كذبوه)
حذفالمهم أبو لهب مكنش راضى يطلع بس عيب أوى قدام العرب انه ميطلعش.. فيمثل انه عيان و يأجر شاب يطلع مكانه و يقوله خد سيفى وخد الفرس بتاعى أصل أنا مريض و تعبان .. ويطلع الولد فعلا والجيش كله يخرج .. طب أبو لهب كده ارتاح؟ لأ .. حيفضل أبو لهب فى مكة لا عارف ينام ولا ياكل ولا يشرب. حيتجنن عايز يعرف إيه الأخبار.. و مش قادر يصبر.. فبعد كام يوم حيروح أبو لهب على بيت العباس عم رسول الله طب هو أصلا العباس موجود فى مكة؟ لأ طبعا العباس خرج مع الجيش ..طب إزاى ده العباس رغم كفره كان واقف يوم بيعة العقبة و بيوصى أهل المدينة على النبى انهم يحموه ..و كان حابب ياخد دور أخوه أبو طالب فى حمايته للنبى بعد وفاته ؟ أصل عشان كده العباس حيخرج مضطر.. غصب عنه و مش حيرفع سيفه فى المعركة.. بس أبو لهب من شدة قلقه راح على بيت العباس.. يعنى عنده أمل أن يمكن العباس يكون بعت أى أخبار لزوجته " أم الفضل" فتفتح أم الفضل فتقول له : ما بك؟ فيقول : هل عندك أخبار ؟ فقالت: لا .. ليس عندى أخبار ،فيمشى أبو لهب بس يفضل قاعد قدام بيت العباس.. مستنى أى أخبار.. فيعدى واحد اسمه أبو سفيان بن الحارث ده كان جى من عند بئر بدر فأبو لهب شافه و سأله : ما يحدث ببدر؟
حنعرف بكرة إن شاء الله❤
ربنا يبارك فيكي يا قطر متابعة معك باهتمام ،، جزاك الله خير ورزقك ثمرة نقلك
حذفآمين يا رب العالمين
واياك والجميع يارب ♡
حذفالحلقة (113)
حذفيلا صلوا على النبى:)
غزوة بدر (ج4)
أبولهب قاعد على باب بيت العباس حيتجنن مستنى يعرف أى أخبار عن الجيش فى بدر .. فيلاقى واحد اسمه أبو سفيان بن الحارث معدى و كان أبو سفيان جى من بدر..فأبو لهب قال له : أتيت من بدر؟ قال: أجل ، فقال له: ماذا حدث هناك؟.. فرد أبو سفيان بن الحارث و قال: والله يا أبا لهب ..كأننا أسلمناهم رقابنا يضربوننا كيف شاءوا، والله لقد رأينا جنودا بيض على فرس بيض تقاتل ..و والله لو انهزمنا لا لوم على جيشنا أبداً .. (هو شاف مين ؟شاف الملائكة وده كان فى نص المعركة..حنحكى عن ده فى التفاصيل بتاعت المعركة) فأبو لهب مش مصدق الكلام اللى بيسمعه.. طب مين كان معدى والكلام ده اتقال قدامه؟
أبو رافع.. ده العبد اللى بيشتغل عند العباس " و أبو رافع كان كاتم إسلامه "..المهم أول ما سمع الكلام اللى اتقال.. اتخض و كانت فإيده صينية قامت وقعت من إيده و صرخ و قال : هذه الملائكة ورب الكعبة.. هذه الملائكة ورب الكعبة..فمن كتر توتر أبو لهب قام قايم ضارب أبو رافع بالقلم على وشه وفضل يضرب فيه.. فأُم الفضل جت تجرى و فى إيدها حديدة و قامت ضاربة أبو لهب على راسه..و قالت: تضربه إذ غاب سيده! ( بتضربه عشان صاحب البيت مش موجود فيمشى أبو لهب ) بس عارفين بعد كده حيحصل إيه لأبو لهب ؟
حيجيله مرض جلدى و لو أى حد لمسه يتعدى وتبدأ أجزاء من جسمه تتساقط . و يبدأ وشه يتشوه و المرض يكون معدى جداً فكل الناس تضطر تبعد عنه و تقرف منه فيتساب لوحده (ده اللى آذى النبى .. ده اللى كان بيمشى ورا النبى و ينشن بالطوب على العضمة اللى فى ضهر كعب رجله و ينزل الدم و النبى يمشى و يكمل تبليغ القرآن للناس.. ولا يبص وراه و لا يفكر يؤذى أبو لهب حتى.. صلى الله على سيد البشر ) و يشتد المرض على أبو لهب فتبدأ أجزاء تتساقط من جسمه و الناس تبعد عنه و يموت وحيدا و حيكون لسه الجيش فى بدر..
و لما أبو لهب مات ، الناس كانت خايفة تدفنه، فتتعفن جثته و ريحتها تبقى صعبه جداً و لما حيرجع الجيش من بدر و قرايب أبو لهب يوصلوا لمكة حيلوموا الناس و يقولوا: أما تخشون أحداً فى أبيكم ..( مش مكسوفيين من اللى عملتوه.. كده تسيبوه لحد ما جثته تتعفن!) فقالوا: كنا نخشى العدوى . فقال: لا تخافوا انا معكم و جابوا خشب و فضلوا يزقوا أبو لهب لحد ما حطوه فى مكان و حطوا عليه الطوب و الرمل و الزلط من بعيد .. قال تعالى : تَبَّتْ يَدَا أَبِي لَهَبٍ وَتَبَّ *مَا أَغْنَىٰ عَنْهُ مَالُهُ وَمَا كَسَب..النبى عليه الصلاة و السلام غالى أوى أوى و أبو رافع العبد المسلم اللى انضرب بالقلم ده كبير أوى عند ربنا و كل واحد بيراعى ربنا و بيحاول يجاهد انه يبقى فى طاعة ربنا عزوجل ده غالى أوى أوى و ربنا جنبه و معاه و حينصره و يوفقه).
طيب جيش المسلمين أخباره إيه؟.. احنا آخر حاجة قلناها ان المسلمين طالعين عشان يستردوا الأموال بتاعتهم من قافلة أبو سفيان بن حرب ،فيقف المسلمين فى المكان اللى حتعدى منه القافلة يوم و اتنين ..القافلة متعديش و رغم ان ده ميعادها .. فالمسلمين يستغربوا.. فيجيب النبى اتنين من أكثر الناس اللى بيستأمنهم "الزُبير بن العوام" و "على بن أبى طالب" عشان يطلعوا و يعرفوا إيه الأخبار.. فيطلع على و الزبير فى الطريق فيلاقوا ولدين بيملوا الجرادل ماية فياخدوهم للنبى عليه الصلاة و السلام عشان يسألهم فالولدين راحوا معاهم.
لكن لحد ما وصلوا عند النبى عليه الصلاة و السلام كان النبى لسه واقف يصلى فالزبير قام سأل واحد من الولدين. و قاله: من أين أنت؟ فقال: أنا غلام أسقى جيش قريش !!! فالزبير و على اتخضوا جيييييييييش قرييش ..جيييييش!!! فيقول على بن أبى طالب : ماذا تقول !! فالولد يقول: أنا أسقى جيش قريش.. فيزقوه و يقولوله بل أنت تسقى قافلة أبو سفيان .. فيقول : لا والله بل أنا أسقى جيش قريش.. و يفضلوا يزقوه و يشدوه.. و يقولوا له : أنت تكذب و يزقوا فيه (هم مالهم متعصبين و بيزقوا الولد ليه^_^ ؟ أصلهم مش قادرين يستوعبوا ..جييييييش.. فكان نفسهم الولد يطلع بيكدب)
يتبع ..
فالنبى يقول: يا على إذا قال الصدق ضربتموه! و إذا كذب تركتموه !..يعنى إيه ؟ النبى عايز يقول ان الولد بيقول الصدق ..يعنى إيه يا رسول الله ؟ احنا حنحارب؟ فالصحابة مزهولين..فيقول النبى عليه الصلاة و السلام :اجلس يا غلام.. قل لى كم عدد الجيش؟ فقال : لا أدري.. فقال النبى : كم ينحرون فى اليوم؟ (بيدبحوا قد إيه؟) فرد الولد و قال: ينحرون تسعة و يوما آخر ينحرون فيه عشرة.. طيب الجمل بيأكل 100 فالنبى عليه الصلاة و السلام أمى لا يقرأ و لا يكتب و لكن حسبها بوحى من الله..فقام قايل : إذن القوم ما بين التسعمائة و الألف.. لو يدبحوا 10 جمال وال 10 بتأكل 100 يبقى 1000=100x10 .. فيبص النبى للصحابة يلاقيهم مزهولين و مخضوضين.
حذففيسأل الولد تانى و يقول له: و من فى الجيش ؟ فيرد الولد و يقول: صناديد قريش.. أبو جهل..و البخترى بن هشام ..عتبة بن ربيعة..وشيبة بن ربيعة و عقبة بن أبى معيط و أمية بن خلف و أبى بن خلف و الولد فضل يقول أسماء كتير والصحابة مزهوليييين..فالنبى عليه الصلاة و السلام لما لقى الصحابة خلاص مش قادرين من الصدمة..فحب يرفع روحهم المعنوية فقالهم : الله أكبر..لقد ألقت إليكم قريش بفلذات أكبادها.. فبرده الصحابة يفضلوا ساكتين..( أصل العدد يا جماعة كبير 1000و المسلمين مش خارجين لحرب و عددهم 313 و مجهودهم سايبينه يروح فى المشى عااادى و يدوب بياكلوا تمر ..)
أما الجيش القرشى بياكل جمال .. المقارنة كبيرة أوى.. بس حبيبك النبى عليه الصلاة و السلام بدأ يفكر فى المسلمين اللى معاه كلهم.. عايز يضمن انهم كلهم قادرين على الثبات و مواجهة جيش قريش لأن الموازين اختلفت..دلوقتى بقى فى حرب..طيب ال313 دول مسلمين من المهاجرين و الأنصار و للا من مهاجرين بس؟ من المهاجرين و الأنصار.. طيب المهاجرين دول جربناهم و شفناهم قبل كده مستعدين يموتوا نفسهم .. دول سابوا بيوتهم و مالهم فى سبيل الله.. يعنى تمام النبى مش شايف مشكلة فيهم..طيب و الأنصار؟
حنعرف المرة الجاية إن شاء الله ❤
الحلقة (114)
حذف#يللا_بينا_نعرف_نبينا
يلا صلوا على النبى:)
غزوة بدر (ج5)
والله يا رسول إنا لصبر عند الحرب ،لصدق عند اللقاء ،
وَلَعَلَّ اللَّهَ يُرِيكَ مِنَّا مَا تَقَرُّ بِهِ عَيْنُكَ ♡
شفنا المرة اللى فاتت ان النبى عليه الصلاة و السلام و الصحابة عرفوا أن قريش مجهزة جيش من 1000 جندى ،النبى عايز يطمن على المسلمين هيقدروا يواجهوا المفاجأة دى وللا لأ.. طيب المهاجرين دول جربناهم و شفناهم قبل كدة مستعدين يموتوا نفسهم وسابوا بيوتهم و هاجروا فى سبيل الله.. .طيب و الأنصار؟ النبى كان محتاج يطمن من ان الأنصار عندهم الرغبة انهم يحاربوا بنفس رضا و قوة المهاجرين..
طيب زى ما احنا عارفين ان يوم بيعة العقبة.. لما جه ناس من أهل المدينة فى مكة و بايعوا و عاهدوا رسول الله على الإسلام.. اتعاهدوا على أنهم يحموا رسول الله كأنهم بيحموا أهلهم بالظبط.. طيب و النبى راح المدينة و بقى قائدهم و هم بيحبوه أوى . طيب يبقى اطمن يا رسول الله و امرهم بالخروج لبدر على طول؟ اه يطمن .. بس النبى الكريم عليه الصلاه و السلام معملش كده.. و مرضيش يأمرهم.. النبى حب ياخد رأى الأنصار و يخيرهم يحاربوا فى بدر ..وللا يرجعوا و يكمل النبى الطريق و معاه المهاجرين و يحاربوا كفار قريش لوحدهم؟
فيقف النبى ﷺ و يقول للصحابة كلهم : أيها الناس لقد حدث كذا وكذا وخرج إليكم كفار قريش و فيهم فلان وفلان وفلان والقوم عددهم بين التسعمائة والالف.. ( النبى ﷺ بيتكلم بمنتهى الشفافية و بصراحة و وضوح) و بعدين يقول: أشيروا علي.. فطبعاً مين أول واحد هيقوم يرد على رسول الله؟ الصديق رضى الله عنه <3 و يقول: يا رسول الله امض ونحن معك ما خرجنا والله للقتال ولكن إذا قاتلونا قاتلناهم .. فيقول النبى ﷺ: جزاك الله خيراً ويقول تانى أيها الناس أشيروا علي( ها إيه رأيكم فى اللى قلته) و يقوم عُمر رضى الله عنه يقول كلام زى أبو بكر و برده النبى يشكره و يعيد النبى كلامه تانى أيها الناس أشيروا عليا ..
طيب هو النبى بيعمل كده ليه .. دا النبى كان عادة لما يقول موضوع و ميلاقيش اعتراض من الناس عليه فكان يتوكل على الله و يمشى فى الموضوع.. لكن المرة دى النبى فضل واقف مستنى و يعيد الكلام برده.. طب ليه؟ أصل أبو بكر و عُمر مهاجرين و النبى ﷺ كان عايز واحد من الأنصار هو اللى يقول رأيه و يتكلم .. النبى عايز يطمن ان الأنصار موافقين بكل رضا انهم يشاركوا فى غزوة بدر ..
فيقوم صحابى جميل مهاجرى برده اسمه" المقداد بن عمرو " بس المقداد حيقول كلام حلو أوي حيقول: يا رسول الله لقد آمنا بك وصدقناك وأعطيناك عهودنا و مواثيقنا، يا رسول الله امضى ونحن معك والله لا نقول لك أبداً كما قالت بنى إسرائيل لموسى اذهب أنت وربك فقاتلا إنا ها هنا قاعدون... وانما نقول لك اذهب أنت وربك فقاتلا إنا معكما مقاتلون.. فابتسم النبى :').. و كانت كلمات جميلة لدرجة أن الصحابى عبد الله بن مسعود قال: وددت لو قلت أنا هذه الكلمة ..المهم يرد النبى على المقداد و يقول: جزاك الله خيراً يا مقداد .
و يفضل النبى واقف مستنى: فأخيرا يقوم سعد بن معاذ سيد الأنصار يقول: كأنك تريدنا يا رسول الله..( سعد فهم ان النبى عايز حد من الأنصار يقول رأيه ) و يقول سعد: يا رسول الله لقد آمنا بك وصدقناك وأعطيناك عهدنا على ذلك ..قم يا رسول الله وتوكل على الله والله لو استعرضت بنا هذا البحر لخضناه معك ( البحر عند العرب مخيف كان حاجة محدش بيقرب منها) فيقول سعد لو هتمشى بينا جوه البحر هنمشى معاك، و يقول: والله يا رسول إنا لصبر عند الحرب .. لصدق عند اللقاء ..وَلَعَلَّ اللَّهَ يُرِيكَ مِنَّا مَا تَقَرُّ بِهِ عَيْنُكَ ♡
فيفرح النبى عليه الصلاة و السلام ويقوله جزاك الله خيراً .. أجل يا سعد نتوكل على الله .. ويأخذ النبي قرار ان احنا هنتصدى للعدوان.
يوصل للنبى أخبار ان جيش قريش دلوقتى عند العدوة القصوى ( العدوة ده تل)..حيعسكر جيش المسلمين فى العدوة الدنيا .. وقريش هتخرج من مكة وتعسكر في مكان اسمه العدوة القصوى .. طيب فين أبو سفيان ؟ كان أبو سفيان المفروض يعدى بالقافلة من العدوة الدنيا بس أبو سفيان غير طريقه بعد ما عرف ان المسلمين حيبقوا فى العدوة الدنيا عند بئر بدر.. ربنا وصف المنظر ده في القرآن فقال تعالى :إِذْ أَنتُم بِالْعُدْوَةِ الدُّنْيَا وَهُم بِالْعُدْوَةِ الْقُصْوَىٰ وَالرَّكْبُ أَسْفَلَ مِنكُمْ وَلَوْ تَوَاعَدتُّمْ لَاخْتَلَفْتُمْ فِي الْمِيعَادِ وَلَٰكِن لِّيَقْضِيَ اللَّهُ أَمْرًا كَانَ مَفْعُولا ( الركب هو قافلة أبو سفيان )
النبى عليه الصلاة و السلام هيعمل خطة مبهرة ..في ظاهرها بسيطة جداً ولكنها مبهرة.. زمان العرب كانوا بيتعاملوا بالهمجية .. وبيحاربوا بطريقة الكر والفر ..يعني اضرب واجري .. فأول واحد يحط خطة عسكرية لرد العدوان و المعتدين كان النبي محمد عليه الصلاة و السلام. إيه هي الخطة ؟
يتبع ..
النبي هيوقف الجيش صف واحد و هيقسمهم نصين، ناس هتقف على رجليها كتافها في كتاف بعض ومعاهم السيوف بتاعتهم و ناس تانية حتقف وراهم فى صف تانى و حيبقوا قاعدين على ركبتهم .. ومعاهم نبال .. ( دول اسمهم الرماة ) .. يعني ما بين كل اتنين واقفين في واحد قاعد على ركبه بس مش باين منهم. حيبقى مستخبي.. فلما تيجي قريش من بعيد حتلاقى الجيش واقف صف واحد كل واحد كتفه في التاني .. فحتبدأ قريش ساعتها تحارب مبارزة عادية .. وأول ما قريش تقرب يقوم الصف ده ياخذ خطوة لورا ويطلع الرماة بالنبال يرموها على جيش قريش فيتلخبط الجيش و يرتبك فينتصر المسلمون..
حذفهيقف النبي يسوي الصفوف فيحصل موقف طريف جداً ..النبى و هو حيسوى الصفوف وبعدين يدور وشه .. يقوم صحابى اسمه " سواد" واخد خطوة لقدام .. فالنبي يرجع يبص على الصف .. فيقول له استوى يا سواد.. وأول ما النبي يدور وشه فيرجع سواد يطلع بره الصف شوية و النبى يشوفه فيقول استوى يا سواد .. ويتكرر الموقف كذا مرة .. سواد بيهزر^_^ ..فالنبي عرف فكان معاه السواك فنغز بطن سواد وقاله له : استوي يا سواد .. فسواد قال: أى! أوجعتني يارسول الله^_^ أريد القصاص يا رسول الله .. فالصحابة بصوا لسواد واستغربوا .. فقال النبي : أجل يا سواد.. حقك يا سواد.. فيقف رسول الله صلي الله عليه وسلم ،و يقرب سواد بالسواك من بطن النبى الشريف.. و فجأة يحضن سواد النبي و يقبله و يبكى(لا سواد اقتص و لا عمل حاجة) .. فالنبي : سأله لما فعلت هذا ياسواد؟.. فقال سواد : يارسول الله أظن هذا اليوم يوم شهادة .. وأظن أني ملاق ربي .. فأردت أن يكون آخر عهدي بالدنيا ملاصقة جسدي لجسدك يا رسول الله .. فيحضن النبي سيدنا سواد ويدعو له بالخير ويطبطب عليه .. ويقف سواد ويستوي في الصف .. وفعلا حيستشهد سواد في المعركة :') رضى الله عن سواد ♡ ..
نكمل بكرة إن شاء الله❤
يارب أعنا على طاعتك وذكرك وشكرك وحسن عبادتك
ردحذفمدد ياالله مدد
- ( فأما من أعطى واتقى وصدق بالحسنى فسنيسره لليسرى)
ردحذفالعطاء والتقوى والتصديق بالجنة طريق اليسر في الأمر كله.
- السكينة تتنزل عليك بقدر ما في قلبك من الإيمان واليقين (فعلم مافي قلوبهم فأنزل السكينة عليهم )
- "وجَعَلَنِي مُبَارَكًا أَيْنَ مَا كُنتُ وَأَوْصَانِي بِالصَّلَاةِ وَالزَّكَاةِ مَا دُمْتُ حَيًّا وبرا بوالدتي" مقومات البركة في حياة الإنسان: الصلاة، والزكاة، والبر، اللهم بارك لنا في أمرنا كله.
_ " ومن أراد الآخرة(وسعى) لها (سعيها) وهو مؤمن فأولئك كان (سعيهم) مشكورا"
المؤمن الذي يريد الآخرة يسعى لها، وتدبر كيف اختار سعى، وكررها ثلاثا.
- السلاح الأمضى والأقوى في حرب الأفكار: كتاب الله القرآن( وجاهدهم به جهادا كبيرا)
- "(فَاسْتَغْفِرُوهُ) ثُمَّ تُوبُوا إِلَيْهِ إِنَّ رَبِّي (قَرِيبٌ)" بقدر استغفارك بقدر قربك من الله.
- التوفيق بيد الله، ولن تناله إلا بالتوكل والإنابة، تدبر( وما توفيقي إلا بالله عليه توكلت وإليه أنيب)
د. نوال العبد
السلام عليكم اهل ولحبة المدونة الكرام..
ردحذفباركك الله معلمنا ومربينا ونورك الله من نور حبه ورضاه..
استفسار
هل يفيد حديث رسول الله صلى الله عليه وسلم "..اني والله لابصر من ورائي كما ابصر من بين يدي" ان هذا الابصار في حياته فقط ؟! ام يعني به الابصار في البرزخ لاهل الدنيا ايضا..؟!
حبيبتى خديجة الحياة البرزخية عالم مختلف عن الحياة الدنيوية
حذفيعني استحالة تقيسي قانو دنيوي اي كان على قانون برزخي
عندك فى قصة الإسراء والمعراج حديث ( مَرَرْتُ - عَلَى مُوسَى لَيْلَةَ أُسْرِيَ بِي عِنْدَ الْكَثِيبِ الْأَحْمَرِ، وَهُوَ قَائِمٌ يُصَلِّي فِي قَبْرِهِ " صحيح مسلم (4/ 1845)
ثم أم النبي صل الله عليه وسلم الأنبياء والمرسلين ببت المقدس فى الصلاة
ثم قابل منهم موسى عليه السلام في السماء وصار حديث فرض الصلاة
فهذا يدل ان الحياة البرزخية لا تشبه الدنيا بشئ وقوانينها مختلفة
فكيف بثلاث اماكن نبي الله موسى عليه السلام يكون ؟!
حتى لما بقرأ للعلماء وحطي تحتيها مائة خط ،، كيف يجتمعون مع مثلاً مع الرسول صل الله عليه وسلم ويتكلمون مع ارواح الأنبياء والأولياء عن نفسي لا انكر وعندي اعتقاد فى صحة هذا وفى نفس الوقت عقلي لا يستوعب هذا .
لذلك خلينا نعمل بالاية القرآنية ( وَلَا تَقْفُ مَا لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ ۚ )
ونلزم حدود النص ،، فلكل وقت واجب
والله تعالى اعلى واعلم
أعجبتني هذه اللفتة جداً - نفع الله بها كل من قرأها
ردحذفالفرق بين المعوذتين ( الفلق والناس ) في المعنى ؟
سورة "الفلق" إستعاذة من الشرور الخارجية : الليل إذا أظلم ، القمر إذا غاب ،وهذان الوقتان مظنة كثرة الشرور والساحرات اللاتي ينفخن في عقد السحر والحسد .
سورة "الناس" ، إستعاذة من الشرور الداخلية : من الوسواس الخناس سواء من الجنة او الناس بما فيها النفس الأمارة بالسوء إذا غفل المسلم وقصر بالطاعات .
وقد تكون الشرور الداخلية أشد من الخارجية ؛ فالشرور الخارجية ممكن تبتعد عنها ، والشرور الداخلية ملازمة لا تنفك عنك أبداً .
لذلك نستعيذ مرة في الفلق وثلاث مرات في الناس:
فأنت تقول في الفلق ( قل أعوذ برب الفلق ) ثم تذكر المستعاذ منه
وفي الناس تقول ( قل أعوذ برب الناس ،، ملك الناس ،، إله الناس ) ثم تذكر المستعاذ منه .
فمن يقرأ المعوذتين يُوقى بإذن الله من جميع الشرور الخارجية والداخلية . ومن عرف هذا المعنى تبين له سبب هذه الفضائل الكثيرة التي حشدت للمعوذتين .
منقول
قال ابن عطاء - رحمه الله : "إن للدعاء أركانا وأجنحة وأسبابا وأوقاتا، فإن وافق أركانه قوي، وإن وافق أجنحته طار في السماء، وإن وافق مواقيته فاز، وإن وافق أسبابه أنجح. فأركانه حضور القلب والرأفة والاستكانة والخشوع، وأجنحته الصدق، ومواقيته الأسحار، وأسبابه الصلاة على محمد صلى الله عليه وسلم".
حذفكلام جميل
حذف" فيظن الظانُّ أنه أعطاه لأجل سؤاله اللساني، وهو إنما أعطاه لأجل خضوعه الباطني..."
الله الله على ابن عطاء رحمه الله واسكنه فسيح جنانه ..
حذفوالله الله عليكي يا نجوى وعلى جميل اختياركي..نورك الله..وجزاكي الله خيرا كثيرا..🌷😘💚💕
ربنا يرضا عنك يا خديجة ويسعد قلبك يا رب وللجميع مثله يا رب العالمين
حذف____________
بعض ما جاء فى سورة الفلق للشيخ عبدالكريم تتان
لمسات_في_التعريف_و_التنكير
- دعينا بقوله - تعالى - إلى التعوذ به - جل جلاله - من أنماط من المخلوقات ، فقال: {قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ الْفَلَقِ* مِنْ شَرِّ مَا خَلَقَ * وَمِنْ شَرِّ غَاسِقٍ إِذَا وَقَبَ * وَمِنْ شَرِّ النَّفَّاثَاتِ فِي الْعُقَدِ * وَمِنْ شَرِّ حَاسِدٍ إِذَا حَسَدَ}
- ملاحظة : إنما عرّف بعض المستعاذ منه ، ونكر بعضه ، لأن كل نفاثة شريرة ، فلذا عرفت النفاثات ، ونكر غاسق ؛ لأن كل غاسق لا يكون فيه الشر، إنما يكون في بعضٍ دون بعض ، وكذلك كل حاسد لا يضر، ورب حسد يكون محمودا كالحسد في الخيرات
جزاكم الله عنّا جميعا مالانهايات الخيرات أستاذنا الأكرم خالد،
ردحذفشخصيّا إستفدت كثيرا جدّا من كلّ هذه التّوضيحات ومن هذا الكم العزيز جدّا من الأحاديث التّي يخجل مثلي من جهله بها؛ حقيقة هي رسالة فقهيّة روحيّة تلامس القلب وتنعش الرّوح بمزيد الفهم عن رحمات ربّ العالمين وراأفته بعباده المقصّرين بقلّة الخشوع في صلواتهم، ولا يسعني إلّا أن أنتظر مع جميع أهل المدوّنة الكرام باقي ما تجودون به علينا من واسع علمكم وعميم فضلكم وقوّة حجّتكم وبرهانكم، ثمّ طيّب كلامكم.
جعل الله لكم نورا أينما كنتم، وفيما قلتم، وحيثما قصدتم، اللهم آمين آمين آمين يا ربّ العالمين.
مواقف قرأنية من السنة النبوية الشريفة ( 1 )
ردحذفأخرج البخاري في صحيحه:عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ؛ أَنَّ رَجُلاً أَتَى النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَبَعَثَ إِلَى نِسَائِهِ، فَقُلْنَ: مَا مَعَنَا إِلاَّ الْمَاءُ! فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: "مَنْ يَضُمُّ أَوْ يُضِيفُ هَذَا؟" فَقَالَ رَجُلٌ مِنْ الأَنْصَارِ: (أَنَا) فَانْطَلَقَ بِهِ إِلَى امْرَأَتِهِ، فَقَالَ: (أَكْرِمِي ضَيْفَ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ) فَقَالَتْ: (مَا عِنْدَنَا إِلاَّ قُوتُ صِبْيَانِي) فَقَالَ: (هَيِّئِي طَعَامَكِ، وَأَصْبِحِي سِرَاجَكِ، وَنَوِّمِي صِبْيَانَكِ إِذَا أَرَادُوا عَشَاءً). فَهَيَّأَتْ طَعَامَهَا، وَأَصْبَحَتْ سِرَاجَهَا، وَنَوَّمَتْ صِبْيَانَهَا، ثُمَّ قَامَتْ كَأَنَّهَا تُصْلِحُ سِرَاجَهَا؛ فَأَطْفَأَتْهُ، فَجَعَلا يُرِيَانِهِ أَنَّهُمَا يَأْكُلانِ، فَبَاتَا طَاوِيَيْنِ، فَلَمَّا أَصْبَحَ غَدَا إِلَى رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، فَقَالَ: "ضَحِكَ اللَّهُ اللَّيْلَةَ أَوْ عَجِبَ مِنْ فَعَالِكُمَا" فَأَنْزَلَ اللَّهُ: ﴿ وَيُؤْثِرُونَ عَلَى أَنْفُسِهِمْ وَلَوْ كَانَ بِهِمْ خَصَاصَةٌ وَمَنْ يُوقَ شُحَّ نَفْسِهِ فَأُولَئِكَ هُمْ الْمُفْلِحُونَ ﴾.
كلام نفيس : حسن الظن بالأخرين دليل على سلامة الباطن
ردحذفوكل مَن رأيتَه سيِّء الظَنِ بالناس طالباً لإظهار معايبهم .. فاعلم أنَّ: ذلك لخبث باطنه وسوءِ طويَّته.
ابن حجر الهيتمي رحمه الله:
موقف النبي صلى الله عليه وسلم من الظروف التي أحاطت به، ومن الأحداث التي واجهته، هو الموقف الذي يريدنا الله أن نقفه إذا أحاطت بنا مثل تلك الظروف، أو واجهتنا مثل تلك الأحداث .
حذفد. محمد راتب النابلسى
🌿(وقولوا للناس حسنا)🌿
حذفولم يقل: وقولوا لاخوانكم او قولوا للمؤمنين حسنا ليدل على ان الامر بالاحسان لجميع الناس،المومن والكافر ،والبر والفاجر، وفي هذا حض على مكارم الاخلاق بلين الكلام وبسط الوجه والادب الجميل والخلق الكريم
منقول
اخاطب .نفسي ()
ردحذفبعض من خواطر محمد متولي الشعراوي
كأن المؤمن مطالب بألا يسوِّف ويُؤَخِّر الصلاة عن وقتها، وأن يذكر الله قائماً وقاعداً وعلى جنبه، وذلك لتكون الصلاة دائماً في بؤرة شعور الإنسان، بل إن المؤمن مطالب بذكر الله حتى وهو يسايف عدوه وينازله، فهو يحمل السيف ولسانه رطب بذكر الله ويقول: " سبحان الله والحمد لله ولا إله إلا الله والله أكبر ولا حول ولا قوة إلا بالله العلي العظيم ".
والإنسان حين يسبح الله حتى وهو في حالة الاشتباك مع العدو لا ينساه الله. والمؤمن قد يؤخر الصلاة في حالة الاشتباك مع العدو والالتحام به، ولكن عليه أن يدفع قلبه ونفسه إلى ذكر الله، ففي وقت الصلاة يكون مع ربه فليذكره قائماً وقاعداً وفي كل حال، وبعد أن يطمئن المسلم لموقفه القتالي فليقض الصلاة. وأنه لا يترك ربه أبداً بل وهو في الحرب يكون ذلك منه أولى؛ لأنه في حالة الاحتياج إليه سبحانه، والقتال يدفع المؤمن إلى الاستعانة بربه، وإذا كان المسلم يعرف أن لله في أوقاته تجليات، فلا يحرمن واحد نفسه من هذه التجليات في أي وقت، وذكر الله يقرِّب العبد من مولاه - فسبحانه - مع عبده إذا ذكره، فإن كان الإنسان مشبعاً بالاطمئنان وقت الخوف والقتال فليذكر الله ليدعم موقفه بالقوة العليا.
وقوله الحق: { فَإِذَا ٱطْمَأْنَنتُمْ فَأَقِيمُواْ ٱلصَّلاَةَ } أي إذا انتهى الاشتباك القتالي فعلى المؤمن أن ينتقل من ذكر الله أثناء الاشتباك إلى الصلاة التي حان ميقاتها أثناء القتال. فقد كان ذكر الله وقت الاشتباك من أجل ألا يضيع وقت الصلاة بلا كرامة لهذا الوقت، وبلا كرامة للقاء العبد مع الرب. ولماذا كل ذلك؟ ويأتي القول الفصل: { إِنَّ ٱلصَّلاَةَ كَانَتْ عَلَى ٱلْمُؤْمِنِينَ كِتَاباً مَّوْقُوتا ]
والصلاة رزق عبودي يحررك من أي خوف، وفضلها لا حدود له لأن فارضها هو الخالق المربي، فكيف تبخل على نفسك أن تكون موصولا بربك؟
ويقول الحق من بعد ذلك: { وَلاَ تَهِنُواْ فِي ٱبْتِغَآءِ ٱلْقَوْمِ... }
(((المؤمن مطالب بذكر الله حتى وهو يسايف عدوه وينازله، فهو يحمل السيف ولسانه رطب بذكر الله))))
قال رسول الله (ص) : أعدى عدّوك نفسك التي بين جنبيك.
قال الامام علي : إن رسول الله (ص) بعث سرية فلما رجعوا قال :
مرحباً بقوم قضوا الجهاد الأصغر وبقي عليهم الجهاد الأكبر ، قيل :
يا رسول الله وما الجهاد الأكبر ؟..قال : جهاد النفس ، ثم قال (ص) :
أفضل الجهاد من جاهد نفسه التي بين جنبيه.
ارجو من كل مايقرا ماانشره ان يتعمق في فهم مااطرحه واعتذر ان عجزت عن ايصال مااحاول فهمه ومااشارك هذا الا ابتغاء مرضات الله لو وجد خطا فسارعو لتنبيه له واسال الله التوفيق فنحن طلاب علم والطالب يخطا او يصيب ولما نضهر الصواب فقط ونخفي الخطا فان اضهار الخطا فالفهم وعلنا يساعد كثيرا غيرنا
اساله التوفيق لي ولكم ولمعلمنا ومرشدنا الاستاذ خالد
يارب بالمصطفى. بلغ مقاصدنا
اللهم صل على محمد وال محمد
استاذ خالد
ردحذفسؤال : هل يرى الرسول من خلفه حقيقة وكأن له عين ؟ ::..
* قال الإمام النووي رحمه الله : معلقا على الأحاديث السابقة مثل حديث (إني واللهِ لأُبصِرُ من ورائي كما أُبصِرُ من بين يديَّ) .. فقال :
قَالَ الْعُلَمَاءُ : مَعْنَاهُ أَنَّ اللَّهَ تَعَالَى خَلَقَ لَهُ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِدْرَاكًا فِي قَفَاهُ يُبْصِرُ بِهِ مِنْ وَرَائِهِ وَقَدِ انْخَرَقَتِ الْعَادَةُ لَهُ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ بِأَكْثَرَ مِنْ هَذَا ..
وَلَيْسَ يَمْنَعُ مِنْ هَذَا عَقْلٌ وَلَا شَرْعٌ بَلْ وَرَدَ الشَّرْعُ بِظَاهِرِهِ فَوَجَبَ الْقَوْلُ بِهِ ..
قَالَ الْقَاضِي : قَالَ أَحْمَدُ بْنُ حَنْبَلٍ رَحِمَهُ اللَّهُ تَعَالَى وَجُمْهُورُ الْعُلَمَاءِ هَذِهِ الرُّؤْيَةُ رُؤْيَةٌ بِالْعَيْنِ حَقِيقَةً .
شرح مسلم للنووي ج4 ص149
وَإِذَا كُنتَ فِيهِمْ فَأَقَمْتَ لَهُمُ الصَّلَاةَ فَلْتَقُمْ طَائِفَةٌ مِّنْهُم مَّعَكَ وَلْيَأْخُذُوا أَسْلِحَتَهُمْ فَإِذَا سَجَدُوا فَلْيَكُونُوا مِن وَرَائِكُمْ وَلْتَأْتِ طَائِفَةٌ أُخْرَىٰ لَمْ يُصَلُّوا فَلْيُصَلُّوا مَعَكَ وَلْيَأْخُذُوا حِذْرَهُمْ وَأَسْلِحَتَهُمْ ۗ وَدَّ الَّذِينَ كَفَرُوا لَوْ تَغْفُلُونَ عَنْ أَسْلِحَتِكُمْ وَأَمْتِعَتِكُمْ فَيَمِيلُونَ عَلَيْكُم مَّيْلَةً وَاحِدَةً ۚ وَلَا جُنَاحَ عَلَيْكُمْ إِن كَانَ بِكُمْ أَذًى مِّن مَّطَرٍ أَوْ كُنتُم مَّرْضَىٰ أَن تَضَعُوا أَسْلِحَتَكُمْ ۖ وَخُذُوا حِذْرَكُمْ ۗ إِنَّ اللَّهَ أَعَدَّ لِلْكَافِرِينَ عَذَابًا مُّهِينًا
هذا ماجال في خاطري من جواب لسوال حظرتك
هل في رئيت الرسول للمصلين خلفه تنافي الخشوع ..
بعض من تفسير الطبري
تفسير الطبري
الْقَوْل فِي تَأْوِيل قَوْله تَعَالَى : { وَإِذَا كُنْت فِيهِمْ فَأَقَمْت لَهُمْ الصَّلَاة فَلْتَقُمْ طَائِفَة مِنْهُمْ مَعَك وَلْيَأْخُذُوا أَسْلِحَتهمْ فَإِذَا سَجَدُوا فَلْيَكُونُوا مِنْ وَرَائِكُمْ وَلْتَأْتِ طَائِفَة أُخْرَى لَمْ يُصَلُّوا فَلْيُصَلُّوا مَعَك وَلْيَأْخُذُوا حِذْرهمْ وَأَسْلِحَتهمْ } يَعْنِي بِذَلِكَ جَلَّ ثَنَاؤُهُ : وَإِذَا كُنْت فِي الضَّارِبِينَ فِي الْأَرْض مِنْ أَصْحَابك يَا مُحَمَّد الْخَائِفِينَ عَدُوّهُمْ أَنْ يَفْتِنهُمْ , { فَأَقَمْت لَهُمْ الصَّلَاة } يَقُول : فَأَقَمْت لَهُمْ الصَّلَاة بِحُدُودِهَا وَرُكُوعهَا وَسُجُودهَا , وَلَمْ تَقْصُرهَا الْقَصْر الَّذِي أَبَحْت لَهُمْ أَنْ يَقْصُرُوهَا فِي حَال تَلَاقِيهِمْ وَعَدُوّهُمْ وَتَزَاحُف بَعْضهمْ عَلَى بَعْض , مِنْ تَرْك إِقَامَة حُدُودهَا وَرُكُوعهَا وَسُجُودهَا وَسَائِر فُرُوضهَا , { فَلْتَقُمْ طَائِفَة مِنْهُمْ مَعَك } يَعْنِي : فَلْتَقُمْ فِرْقَة مِنْ أَصْحَابك الَّذِينَ تَكُون أَنْتَ فِيهِمْ مَعَك فِي صَلَاتك , وَلْيَكُنْ سَائِرهمْ فِي وُجُوه الْعَدُوّ . وَتُرِكَ ذِكْر مَا يَنْبَغِي لِسَائِرِ الطَّوَائِف غَيْر الْمُصَلِّيَة مَعَ النَّبِيّ صَلَّى اللَّه عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَنْ يَفْعَلهُ لِدَلَالَةِ الْكَلَام الْمَذْكُور عَلَى الْمُرَاد بِهِ وَالِاسْتِغْنَاء بِمَا ذُكِرَ عَمَّا تُرِكَ ذِكْره. { وَلْيَأْخُذُوا أَسْلِحَتهمْ } اِخْتَلَفَ أَهْل التَّأْوِيل فِي الطَّائِفَة الْمَأْمُورَة بِأَخْذِ السِّلَاح , فَقَالَ بَعْضهمْ : هِيَ الطَّائِفَة الَّتِي كَانَتْ تُصَلِّي مَعَ رَسُول اللَّه صَلَّى اللَّه عَلَيْهِ وَسَلَّمَ , قَالَ : وَمَعْنَى الْكَلَام : { وَلْيَأْخُذُوا } يَقُول : وَلْتَأْخُذْ الطَّائِفَة الْمُصَلِّيَة مَعَك مِنْ طَوَائِفهمْ { أَسْلِحَتهمْ } , وَالسِّلَاح الَّذِي أُمِرُوا بِأَخْذِهِ عِنْدهمْ فِي صَلَاتهمْ كَالسَّيْفِ يَتَقَلَّدهُ أَحَدهمْ وَالسِّكِّين وَالْخِنْجَر يَشُدّهُ إِلَى دِرْعه وَثِيَابه الَّتِي هِيَ عَلَيْهِ وَنَحْو ذَلِكَ مِنْ سِلَاحه. وَقَالَ آخَرُونَ بَلْ الطَّائِفَة الْمَأْمُورَة بِأَخْذِ السِّلَاح مِنْهُمْ , الطَّائِفَة الَّتِي كَانَتْ بِإِزَاءِ الْعَدُوّ وَدُون الْمُصَلِّيَة مَعَ رَسُول اللَّه صَلَّى اللَّه عَلَيْهِ وَسَلَّمَ , وَذَلِكَ قَوْل اِبْن عَبَّاس
فماجال بخاطري عن سوال حظرتك واستناد لكلام حظرتك فالشرح الاعلى هذا ماافتهته هو جواب على
السوال والله اعلم
وَقَالَ آخَرُونَ بَلْ الطَّائِفَة الْمَأْمُورَة بِأَخْذِ السِّلَاح مِنْهُمْ , الطَّائِفَة الَّتِي كَانَتْ بِإِزَاءِ الْعَدُوّ وَدُون الْمُصَلِّيَة مَعَ رَسُول اللَّه صَلَّى اللَّه عَلَيْهِ وَسَلَّمَ , وَذَلِكَ قَوْل اِبْن عَبَّاس